Wittgenstein, żydowskość i żydowskie lobby

W epoce nowożytnej było dwóch najsławniejszych filozofów żydowskiego pochodzenia. Pierwszym był Baruch Spinoza, a tym drugim – Ludwig Wittgenstein. Spinoza, po nałożeniu na niego w 1656 klątwy wykluczenia cherem, jest nazywany pierwszym świeckim Żydem w Europie:

Przewodniczący radzie czynią wam wiadomym, że mając od dawna uświadomienie o złych poglądach i czynach Barucha de Spinozy, przez różne sposoby i upomnienia usiłowali oni zawrócić go ze złych dróg. Nie będąc w stanie zaradzić temu w jakikolwiek sposób, a w dodatku otrzymując każdego dnia nowe wieści o ohydnych herezjach, które czynił i których nauczał, oraz o potwornych uczynkach, jakich się dopuszczał; a mając te wieści od wielu godnych zaufania świadków, którzy złożyli swe zeznania i poświadczyli je w obecności rzeczonego Spinozy, który został o nich powiadomiony; sprawdziwszy to wszystko w obecności rabinów, rada postanowiła za ich sugestią, iż rzeczony Spinoza powinien zostać wyklęty i odłączony od Narodu Izraela. 

Albert Einstein napisał, że to właśnie filozofia Spinozy wywarła największy wpływ na jego światopogląd (Weltanschauung), a Leo Strauss uznał Barucha za pioniera „Żydowskiej Nowoczesności” (Jewish Modernity). „Do tej pory ortodoksyjny rabinat nie zniósł ekskomuniki nałożonej na Spinozę, ponieważ odrzucił osobowego Boga. Jego książki czytają jednak Żydzi świeccy i reformatorzy. Judaizm humanistyczny uważa go zaś za jednego ze swoich prekursorów.”

Z kolei, syn wiedeńskiego miliardera, wspomniany Ludwig Wittgenstein wydał w 1922 swój słynny Tractatus logico-philosophicus, który nawiązywał tytułem do Traktatu teologiczno-politycznego Spinozy z 1670. Wittgenstein zmarł w 1951 i otrzymał katolicki pochówek. Jego notatki wydane pt. Kultura i Wartość są bardzo słabo znane, a są tam ciekawe uwagi z 1931 nt. żydowskości:

Mówi się nieraz, że żydowska skrytość i przebiegłość [pokątność wg Wolniewicza] są rezultatem długich prześladowań. To z całą pewnością nieprawda; z drugiej strony, jest pewnym, że pomimo owych prześladowań, nadal istnieli tylko dlatego, że mieli skłonność do owej skrytości.

Najwięksi żydowscy myśliciele mieli jedynie talent (np. ja)… Sądzę, że jest w tym trochę prawdy, kiedy myślę, iż to co własnego w moich rozważaniach jedynie reprodukuję… To co wynajduję, to nowe porównania… Typowe dla żydowskiego umysłu jest zrozumienie pracy innych lepiej niż oni sami rozumieją. 

Ten Wittgenstein przyszedł mi do głowy w związku ostatnimi wyczynami izraelskich Żydów. Mam wrażenie, iż zaczynają gonić w piętkę. Szczególnie, jeśli się weźmie pod uwagę wielkie zawirowania w żydowskim lobbyingu w USA. Nic nam nie pozostaje tylko zachować spokój i robić swoje – wszak Prezes wyprowadził piękną kontrę – takie swoiste „sprawdzam wasze atuty”.

 

 

 

 

 

 

 

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Wittgenstein, żydowskość i żydowskie lobby”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s